یک ترکیب ضد استرس، راهی برای کاهش چاقی و دیابت

 13 دسامبر 2017- برای اولین بار دانشمندان نشان دادند که یک پروتئین مرتبط با استرس که در ماهیچه ها یافت می‌شود، دارای اثر تقویت کنندگی دیابت است. این یافته‌ می‌تواند راه را برای ابداع روشهای کاملاً جدید درمانی برای دیابت بگشاید.

 برای اولین بار محققان دریافتند که پروتئین FKBP15 با اختلالات افسردگی و اضطراب ارتباط  دارد. این پروتئین در یک سیستم استرسی شرکت دارد و هنگامیکه این سیستم بدرستی کار نکند، فرد ممکن است به اختلالات ذهنی مبتلا شود. حال محققان موسسه‌ی روانپزشکی ماکس پلانک یک نقش جدید و شگفت‌انگیز از این پروتئین را کشف کردند. آنها دریافتند که این پروتئین به عنوان یک رابط مولکولی بین سیستم تنظیم استرس و فرایندهای متابولیکی در بدن عمل می‌کند.

 محقق ارشد این پروژه Mathias Schmidt گفت: پروتئین FKBP15 بر یک آبشار سیگنالینگ در بافت ماهیچه تأثیر می‌گذارد که با مصرف بیش از حد کالری منجر به بروز عدم تحمل گلوکز می‌گردد که شاخص کلیدی برای دیابت نوع 2 است. یک رژیم غذایی ناسالم و مملو ازچربی به معنای استرس  برای بدن است. اگر مقادیر زیادی FKBP15 در ماهیچه‌ها تولید شود، منجر به کاهش جذب گلوکز شده درنتیجه سبب بروز چاقی و دیابت می‌شود.

چنانچه پروتئین FKBP15 مهار گردد می‌توان از ابتلا به دیابت جلوگیری نمود، حتی اگر مقادیر زیادی کالری مصرف شود یا بدن تحت استرس قرار گیرد. هر چه میزان تولید FKBP15 در بافت ماهیچه‌ای کمتر باشد، عدم تحمل گلوکز نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه متابولیسم فرد بصورت طبیعی به عملکرد خود ادامه می‌دهد.

آنتاگونیست‌های FKBP15 رویکردی جدید برای درمان دیابت

 پروتئین FKBP15می‌تواند توسط ترکیبات آنتاگونیستی که توسط فلیکس هاوس از دانشگاه Darmstadt، درموسسه‌ی ماکس پلانک تولید شده است، مهار گردد. با همکاری دانشمندان دانشکده‌ی فنی Darmstadt و بودجه‌ی وزارت امور اقتصادی و رسانه‌ای ایالت باواریا، این ترکیبات(آنتاگونیست‌های FKBP15) برای آزمایشات بالینی تولید خواهند شد. دکتر Alon Chen مدیر موسسه‌ی روانپزشکی ماکس پلانک می‌گوید: این یافته‌ها ممکن است به ابداع روشهای جدید درمان دیابت و سایر بیماریهای متابولیک کمک کند.

منبع و سایت خبر:

Nature Communications, 2017; 8 (1) DOI: 10.1038/s41467-017-01783-y

www.sciencedaily.com/releases/2017/12/171213104933.htm